søndag den 18. marts 2012

Erfaringer fra Firkløverskolen - Noter fra oplæg af Karsten Klokkerholm

På Firkløverskolen står Karsten Klokkerholm for at integrere iPad i skolen. Her er nogle tanker, erfaringer og perspektiveringer om dette:

En af begrundelserne for at investere i iPad var, at man skulle kunne komme hurtigt på. Fx til Intra og præsentationer

Der findes en lang række spændende og relevante læringsapps som kunne hjælpe skolens specialelever.

Der kunne læses bøger på den. Bl.a. læser eleverne nu bøger fra bibliotekernes ereolen.dk

Han mener, at leg og læring hænger sammen. Og lige meget hvad man så end mener om iPad, så opfatter mange elever det som en leg at surfe rundt i de forskellige apps på iPadden. 

Stor betydning for elever, at det er noget nyt grej i hånden. Og hvis dette kan få dem i gang med at lære, skal vi da ikke holde den mulighed tilbage, mener klokkerholm.

Vi er jo alle legebørn, og hvis vi kan lære mens, vi leger, skal vi da bare i gang. De gamle pc´ere har svære ved at fange børnene. Det går simpelthen for langsomt. Det visuelle er meget bedre på iPadden, end på en traditionel maskine.

Lærere bliver også mere legesyge, når de kan se, at de bare virker og er hurtigt.

Brugervenligheden er helt i top. Alle kan være med. Dog kan det irritere nogle lærere, at brugerfladen er anderledes. Fx i Intra. Dog skal det her nævnes, at SkoleIntra-folkene hele tiden arbejder på forbedringer i systemeti forhold til visning på iPad.

Man skal huske, at det er en fælles iPad. Den skal ikke gøres personlig i forhold til kalender, mail etc.

Det er vigtigt, at man tænker langsigtet og arbejder i "skyen". Altså har kalender, dokumenter, film m.m. i Dropbox eller lignende sites.

I den forbindelse er det jo muligt at have skolens Intra-kalender i en Google-kalender i skyen. Smart.

Mht. Apple-id kan man lave et gratis fælles id, så skolens iPads kan downloade gratis apps fra App Store. Hvis der er apps som koster penge, skal IT-vejlederen ind over. Dvs. at elever selvfølgelig ikke bare sådan kan downloade diverse dyre programmer. 

Som konklusion nævner Klokkerholm disse aspekter: Gem arbejdet i skyen, lav klare mål/strategier og tænk på muligheder - ikke begrænsninger. Alt kan lade sig gøre.




 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar